woensdag 21 mei 2014

De buitenschoolse opvang

Vanmorgen zijn we om 7u30 uit bed gesprongen. We weten nu dat we vanaf het metrostation in Cusset te voet kunnen gaan, daarom kunnen we een half uur langer slapen. Na het ontbijt zijn we meteen vertrokken. Na 50 meter begon het lichtjes te regenen. We zijn nog snel onze regenjas gaan halen. 

We mochten vandaag de buitenschoolse opvang bekijken. In Frankrijk zijn alle kinderen de volledige woensdag thuis. Ze moeten dan wel de zaterdag naar school. De kinderen gaan op woensdag naar sportclubs, muziekles en naar de buitenschoolse opvang. In Frankrijk is de buitenschoolse opvang opgesplitst in de kleuters en de lagere schoolleeftijd. Wij hebben de kleuters gevolgd. Op woensdag wordt er binnen gespeeld, gaan ze naar de speeltuin of wandelen ze naar de kleuterschool om daar activiteiten te doen. De buitenschoolse opvang is er enkel maar op woensdag en in de vakantieperiodes. Er wordt ook geen huiswerk gemaakt, dat is voor school. Maar vanaf volgend jaar zal er ook opvang zijn na de schooluren, net zoals bij ons. Om 16u, als de school sluit, kunnen de kinderen dan naar de opvang gaan. Ze zullen dan ook geen huiswerk maken.

Kinderen mogen hier echt kind zijn. Schooltaken staan los van de opvang. School is school en opvang is opvang. Kinderen hebben recht op spel en vrije tijd. Hier heet de buitenschoolse opvang voor de lagere schoolleeftijd 'maison des loisirs'. Dit zegt al genoeg. We hebben ook gemerkt aan de vele speeltuinen in de stad dat kinderen hier echt kind mogen zijn. Ondanks dat het een grote en drukke stad is, is er veel gelegenheid om te spelen.

Vandaag was een uitzonderlijke dag. De muziekschool werkt nauw samen met onze stageplaats. Als kinderen vaak in contact komen met muziek, zullen ze sneller hun interesse in muziek ontwikkelen. Dan kunnen ze zich inschrijven in de muziekschool om lessen te volgen. Om de muziekschool te promoten was er vandaag een muziekdag. Op een centraal plein konden kinderen, ouders en andere voorbijgangers genieten van enkele optredens. Dit waren steeds leerlingen van de muziekschool. 's Morgens zagen we kinderen en 's middags zagen we volwassenen. Er werd ook uitleg gegeven over de intstrumenten en de kinderen mochten te instrumenten bespelen. Er was ook ruimte om boeken te lezen. De speeltuin was ook druk bezet door de kinderen. Opmerkelijk is de leeftijd van de kinderen die muziek spelen. Vanaf 4 jaar kan je starten met lessen klarinet. Het is een instrument dat veel moeilijker is dan een simpele blokfluit. Maar de kinderen kunnen dit. Zeer mooi om te zien.


Een tent met leesboeken, een tent met muziekinstrumenten en een tent met optredens.

Iets wat ook opmerkelijk was, is dat kinderen meteen een band aangaan met ons. Ze praten met ons en ze geven ons knuffels. Sommige kinderen hangen echt aan ons lijf. Dit komt ook een stuk door de manier waarop ze met elkaar omgaan in de voorziening. Iedereen is welkom en er mag niemand uitgesloten worden. Niemand hoeft dit te benadrukken, kinderen doen dit spontaan. We werden ook voorgesteld aan de kinderen, daardoor was de drempel lager. Wij waren niet vreemd meer, ze kenden onze namen.

Het was weer een boeiende dag. De tijd gaat erg snel, we zijn al woensdag!

Groetjes
Tiny & Eline


Spelletje voor de thuisblijvers:
1) Eén van ons twee is verbrand in het gezicht. Wie?

2) Wat is het typische streekgerecht van Lyon?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten